Magstorm - Bloggen
augusti 2011 <> Magstorm – Bloggen

30 augusti 2011:

LCHF, miljön och medmänniskors hälsa.

Filed under: Negativt,Viktminskning — Etiketter:, , , , — Magnus Storm @

Jag blir lika irriterad varje gång miljödebatten spårar ur. Nu verkar vissa anse att det är viktigare att hålla nere koldioxidutsläppen än att tänka på människors hälsa: http://www.gp.se/matdryck/1.710419-kottdiet-sponsrad-av-kottindustrin. Det blir mer och mer uppenbart att det på många håll inte finns någon som helst rim och reson när det kommer till vilka argument som, för en utomstående, kan verka vettiga i klimatreligionens namn. Ja, jag använder ordet klimatreligion eftersom det är vad det har blivit – de forskare som hävdar att teorin inte håller blir effektivt tystade, en efter en.

Nu kanske du tycker att jag är någon slags ”galning” eftersom jag tycker att det är fel att ta död på en debatt så länge den ena sidan inte har blivit överbevisad bortom allt tvivel. De flesta tror tyvärr att det är så, men det är inte sant. Här är bara några exempel på människor som inte håller med om den nu rådande ”sanningen”:

http://www.realclimate.org/

http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/christopherbooker/5067351/Rise-of-sea-levels-is-the-greatest-lie-ever-told.html

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/61876.pdf

http://www.populartechnology.net/2009/10/peer-reviewed-papers-supporting.html

http://blogs.telegraph.co.uk/news/jamesdelingpole/100017393/climategate-the-final-nail-in-the-coffin-of-anthropogenic-global-warming/

http://insciences.org/article.php?article_id=8012

Vad tror du själv? Står verkligen alla dessa forskare på ”oljebolagens lönelistor” (ett mycket vanligt argument bland de ”religiösa”)? Borde vi inte satsa mer på det vi kan bevisa (metoder för att höja hälsonivån bland mänskligheten) än det som bara är dåligt underbyggda teorier och datormodeller?

29 augusti 2011:

Sten Sture Skaldemans diet efter drygt två veckor

Filed under: Viktminskning — Etiketter:, , , — Magnus Storm @

Nu har det gått ett tag och jag känner mig ganska inkörd i ”bantningstänket” (visste du förresten att uttrycket bantning kommer från den engelske begravningsentreprenören William Banting, som lyckades gå ner i vikt med hjälp av den här metoden redan på 1800-talet?).

I fredags var det fest, och det slank ner en massa saker som man inte ska äta om man går på den här dieten; öl, bröd och potatis var mina största synder. Dagen efter så protesterade magen mot den ”främmande” kosten som den hade fått och jag hade ont i magen (egentligen var det väl i tarmarna misstänker jag) hela dagen och hela kvällen, men inte så ont att jag inte kunde somna. Dagen efter var det bra mycket bättre, men inte helt bra.

Hur har det gått med vikten efter festandet i fredags då? Om jag tar det från början så gick jag ner cirka 2,5 kg efter sex dagar, sen gick vikten upp och ner i en vecka, sen gick jag ner 0,5 kg till. I helgen hade vikten gått upp en del, men imorse var den nere på vad den var i fredags morse igen. Jag tänkte att jag skulle lägga ut ett diagram någon gång ibland, så att det blir lite lättare att följa utvecklingen:

Diagram - Sten Sture Skaldemans diet.

 

22 augusti 2011:

Skaldemans diet efter drygt en vecka

Filed under: Viktminskning — Etiketter:, , , — Magnus Storm @

Nu har jag följt Sten Sture Skaldemans riktlinjer för viktminskning så gott jag har kunnat i nio dagar, och det här är vad jag har ätit och druckit under den perioden (taget fritt ur minnet):

  • Köttfärs.
  • Kyckling.
  • Bacon.
  • Grädde.
  • Kryddor.
  • Linfrö.
  • Solrosfrö.
  • 2 tomater (det ska man äta sparsamt av, därav mängden).
  • Isbergssallad.
  • Gurka.
  • Fetaost.
  • Färskost med olika kryddor.
  • ”Vanlig” ost (Gouda).
  • Smör.
  • Vatten (mycket mer än tidigare av den varan).
  • En klunk mjölk efter en fettrik måltid (den smakade sötare än vad den gjorde tidigare).
  • Några skivor påläggskorv.
  • Många skivor ”hamburgerkött” (ett smörgåspålägg som de kallar så).
  • Majonnäs.
  • Yoghurt (inte tillåtet enligt hans riktlinjer).

Till frukost har jag oftast ätit yoghurt med linfrö och solrosfrö och ett par tuggor rent smör (det låter kanske äckligt, men det är helt ok). Det är kanske inte idealiskt att börja dagen med det man helst inte ska äta (yoghurt), men jag har gjort det av praktiska skäl. Middagarna har oftast bestått av köttfärs med olika kryddor.

Här är några av mina erfarenheter:

De första dagarna hade jag svårt att avgöra om jag var hungrig eller inte; samtidigt som magen kändes full så fanns det ändå ett slags tomrum i den. Min teori är att den inte var van vid att få så lite kolhydrater – jag provade att äta en tomat och då gick det över. Efter cirka en vecka var den känslan borta.

Jag upplever inte att maten har känts alltför enformig under den här perioden, men det kommer säkert framöver – jag har ju precis börjat med den här dieten. Jämfört med traditionell bantning genom att äta mindre, vilket jag har provat under ett par dagar för några år sen, så tycker jag att det här går som en dans.

Vad har hänt med vikten då? Tja, jag har gått ner 2,5 kilo. Det tog sex dagar, efter det har det inte hänt nåt speciellt; jag ökade till och med i vikt med något enstaka kilo under ett par dagar, men jag har hört att det är normalt att man går upp eller ner något kilo ibland – det är väl mest vatten gissar jag. Jag gissar att de 2,5 kilo jag har gått ner också mestadels är vatten.

15 augusti 2011:

Bantning är inget för mig – viktminskning med Skaldemans metod kanske fungerar?

Filed under: Viktminskning — Etiketter:, , , , , — Magnus Storm @

Min viktutveckling går åt fel håll, så är det bara – de få gånger jag väger mig (gissningsvis 5-10 gånger per år) visar vågen i genomsnitt lite mer än förra gången. Jag tror att det hade varit lagom att gå ner cirka 10 kilo. Jag har alltid förknippat bantning med svält, så det har aldrig känts som något realistiskt alternativ. Min underbara tjej testade Sten Sture Skaldemans viktminskningsmetod, en variant på LCHF-metoden (Low Carb High Fat), för några år sen med strålande resultat; inte för att att hon egentligen behövde gå ner så mycket i vikt, men hon gjorde det i alla fall. Nu har jag bestämt mig för att testa den och jag ska försöka skriva lite om mina erfarenheter här framöver.

Jag började i lördags efter att ha påbörjat hans bok ät dig ner i vikt. Jag hade först tänkt att läsa hela boken innan jag började, men jag blev så sugen på att börja att jag gjorde det samma dag.

Metoden går lite förenklat ut på att få med så mycket fett och så lite kolhydrater som möjligt i maten. Bye bye potatis, pasta, bröd och öl (det sistnämnda kommer jag nog att fuska lite med…), hello grädde, ost, kött, fisk, fågel och fet mat (utan, eller med väldigt lite kolhydrater).

Så hur har det gått nu efter ett par dagar då? Tja, ganska bra får jag säga. Jag har inte varit hungrig i en enda minut hittills och jag har märkt att mättnaden varar mycket längre än tidigare och att ”hungern” kommer tillbaka väldigt, väldigt långsamt – så långsamt att jag knappt märker det. Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan man märker någon skillnad på vikten – men de första kilona som man blir av med är visst bara vatten säger de…

Just det ja, det här kanske kan vara bra att ha med:
Startvikt: 96 kg.
Startlängd (ska förhoppningsvis inte förändras) : 192 cm