Etanolkonvertering

Hur en Volvo 960 skulle kunna bli en miljöbil...

Jag friskriver mig ifrån allt ansvar kring etanolkonvertering, det här är enbart en berättelse om hur jag skulle kunna konvertera min bil, vad läsaren gör med sin bil är helt och hållet upp till honom/henne. För att det ska vara lagligt att köra med bilen så måste den också registreringsbesiktigas som "etanolbil", något som jag inte har gjort eftersom jag inte har konverterat min bil... eller hur? Jag skriver bara det här som om jag hade konverterat den... eller hur?

Om jag säger Volvo 960 (i det här fallet en kombi) så är väl inte ordet miljöbil det första ord som dyker upp i huvudet? Nej, snarare tvärtom; en bil som slukar hur mycket bensin som helst; bränsle som faktiskt, handen på hjärtat, hade räckt till två mindre bilar. Så hur tänkte jag då när jag köpte den?

Ja, inte tänkte jag på miljön i alla fall, den saken är klar, men fler och fler forskare hoppar ju av teorin om att den globala uppvärmningen är orsakad av människan, vilket får samvetet att kännas lite lättare. Jag letade ifrån början efter en Volvo 940-kombi (inte precis nån miljöbil det heller) eftersom jag hade köpt hus och behövde en bil som det gick att lasta lite i. En pålitlig bil, det var vad jag letade efter; miljön, den tänkte jag inte ett dugg på.

Anledningen till att valet föll på en Volvo 960 kombi var att jag blev kontaktad av ägaren till en efter att ha satt in en köpes-annons på Blocket, det här var i december 2004. Jag åkte och kollade på den, blev förälskad (den gick ju som ett skott, tyckte jag; sex cylindrar som tillsammans gav 204 hästkrafter och 267 Nm) och slog till. Jag visste att den skulle dra ganska mycket bränsle men tyckte att nån eller ett par deciliter per mil mer eller mindre inte gjorde så mycket...

Bara några månader efter att jag hade köpt bilen så började bränslepriserna att stiga ganska rejält och jag började tycka att jag hade försatt mig i en dålig situation sett ur ekonomisk synvinkel, men att sälja bilen och köpa en mer bränslesnål lockade samtidigt inte alls; jag gillade ju den så mycket för övrigt, och det gör jag fortfarande. Pålitligheten var och är fortfarande också en mycket viktig faktor för mig när jag väljer bil; att stå där vid vägkanten med sin bränslesnåla bil lockar mig inte ett dugg.

Jag hade hört talas om att man kunde etanolkonvertera sin bil själv och började forska lite kring det. Jag började att läsa flitigt på etanol.nu och lärde mig en hel del om hur det gick till att etanolkonvertera sin bensinbil. Efter att ha skaffat mig tillräcklig kunskap så skred jag till verket; jag skaffade mig en bränsletrycksregulator (hädanefter kallad BTR), lite slangar och slangklämmor, en bränsletrycksmätare och några kopplingar. Bränsletrycksmätaren, kopplingarna och slangkämmorna köpte jag på Biltema (de slangar jag köpte där var av dålig kvalitet vilket  gjorde att det bildades ytliga sprickor på slangens utsida efter bara ett par veckor så jag fick skaffa andra på annat håll).

BTR:ens uppgift är, som namnet antyder, att justera bränsletrycket så att motorn får rätt mängd bränsle. En BTR som många använder är en av märket Malpassi; jag har dock en "hemmagjord" lösning vilken egentligen är en modifiering av original-BTR:en som inte syns så mycket som en Malpassi gör; man gör helt enkelt om en icke justerbar BTR till en justerbar dito.

Anledningen till att man måste höja bränsletrycket är att det optimala blandningsförhållandet mellan bensin och luft är ungefär 14:1 (14 delar luft och 1 del bensin) medan det mellan luft och etanol är cirka 9:1. Man måste ju också ha i åtanke att det inte är enbart etanol man häller i tanken, det heter ju E85 för att det i grova drag består av 85% etanol och 15% bensin. Bensinens uppgift är egentligen bara att få bilen att starta lättare; det hade gått alldeles utmärkt att köra den på 100% etanol.

En kallstartsanordning måste sättas dit för att motorn ska starta lätt när det börjar bli lite kallare ute (jag kan ha startat min i -15°C sägs det...). Detta gör man enklast (vad jag känner till ) genom att koppla ett motstånd med lämplig resistans i serie med bilens originalmotstånd, vilket i det här fallet är ett NTC-motstånd. Detta gör att motorns styrsystem "tror" att det är mycket kallare än vad det egentigen är och ändrar blandningsförhållandet mellan bränsle och luft vilket gör att bilen startar utan att tjura.

Men, men, ett enklare sätt att etanolkonvertera idag än vad som fanns för tre år sen när jag kunde ha gjort det är nog att köpa en Flexitune eller en Ecoflex (nej, jag har ingen provision på deras intäkter). Jag har aldrig testat nån själv men om jag hade gjort en konvertering idag så är det nog den vägen jag skulle gå, tror jag.

Vanliga myter kring etanolkonvertering: